Written by Iuliana Radu Friday, 02 November 2012 09:03
“In realitate, nu se ştie mai nimic despre proli. Nici nu ai nevoie să ştii prea multe. Atâta timp cât prolii muncesc şi fac copii, celelalte activităţi ale lor nu au nici oimportanţă. Lăsaţi în voia lor, ca vitele pe câmpiile nesfârşite ale Argentinei, se vor întoarce mereu la un mod de viaţă care li se pare firesc, la un soi de model ancestral. Se nasc, cresc pe maidane, merg la muncă de la doisprezece ani, trec printr-o scurtă perioadă înfloritoare, de frumuseţe şi apetit sexual, se căsătoresc la douăzeci de ani, la treizeci sunt deja între două vârste şi mor, cei mai mulţidintre ei, pe la şaizeci. Munca fizică grea, grija de casă şi de copii, micile certuri cu vecinii, filmele, fotbalul, berea şi, în primul rând, jocurile de noroc le umplu orizontul.”
[Prolii] “nu sunt greu de supravegheat. Câţiva agenţi de-ai Poliţiei Gândirii se învârt mai tot timpul printre ei, răspândind zvonuri alarmiste, observându-i şi eliminându-i pe cei câţiva indivizi despre care se crede că ar putea deveni primejdioşi; dar nimeni nu încearcă să-i îndoctrineze cu ideologia Partidului. Nici nu este de dorit ca prolii să aibă opinii politice clare. Tot ce li se cere este un patriotism primitiv, care să răspundă ori de câte ori se face apel la ei să accepte zile de muncă mai lungi sau raţii mai mici.”
“Şi chiar şi atunci când sunt nemulţumiţi de ceva, cum se mai întâmpla uneori, nemulţumirea lor nu duce nicăieri, pentru că, în lipsa oricărei viziuni cu caracter de generalitate, nu şi-o pot concentra decât asupra unor necazuri particulare şi neînsemnate. Relele cele mari depăşesc în mod invariabil capacitatea lor de înţelegere. ”
“Marea majoritate a prolilor nici măcar nu au tele-ecran în casă. Până şi poliţia civilă are de-a face cu ei foarte puţin, în Londra, de exemplu, au loc o mulţime de delicte, există un adevărat stat în stat, o lume interlopă cu hoţi, tâlhari, curve, traficanţi de droguri şi bandiţi de tot felul; dar, de vreme ce totul se petrece acolo, între prolii înşişi, nuare nici o importanţă, în toate problemele de morală, li se permite să-şi urmeze codurile lor ancestrale. Puritanismul sexual al Partidului nu le este impus şi lor.Curvăsăria nu li se pedepseşte, iar divorţul le este îngăduit. In treacăt fie spus,chiar şi credinţele religioase le-ar fi tolerate, dacă prolii ar da vreun semn că aunevoie de aşa ceva, sau că îşi doresc. Prolii sunt în afară de orice suspiciune.Vorba lozincii care sună astfel: „Prolii şi animalele sunt liberi”. “
“în cel mult douăzeci de ani,întrebarea asta uriaşă, dar atât de simplă: „Viaţa dinainte de
Căsuţa bunicilor era mică, făcută din chirpici frământat cu picioarele de bunica, încă din tinereţe. Grinzile şi structura de lemn, uşa mare de la intrare şi scara mică ce ducea în pod, erau cioplite de mâna meşteră a bunicului. La fel şi masa rotundă, scăunelele cu trei picioare şi lingurile de lemn.
Trăim zi de zi aceeaşi stare de căutare. A propriului suflet, a celui sau a celei care să ne împărtăşească sentimentele, realizările profesionale. Ce ne scapă din vedere, din moment ce nu suntem niciodată mulţumiţi, fericiţi?
Ceea ce adesea se înţelege prin gândirea pozitivă este acel mod de a nu vedea problemele, de a te face că plouă în faţa unor pericole iminente, de a nu avea conştiinţa derulării evenimentelor. Departe de adevăr, conceptul a fost asimilat pe apucate, din relatările unor cărţi cu tentă de spiritualitate apărute ca ciupercile după ploaie în ultima vreme. Puţini sunt autorii care explică acest termen atât de folosit şi prea puţin explicat. Poate că în Occident, unde educaţia gândirii pozitive se face de ani buni, termenul este asimilat, dar la noi, după atâtea decenii de practică a suspiciunii, termenul se cere mai întâi pus în adevărata sa lumină, altfel el riscând să capete conotaţia unei găselniţe pseudo-psihologice practicate de cei care vor să dea sfaturi fără a fi prea bine pregătiţi.







