Thursday, June 19, 2025
   
Text Size

Astăzi mă gândesc la frumuseţe

Viaţa ca o artă

Picdump - 170112 - 028Astăzi mă gândesc la frumuseţe, deoarece, pe toate căile şi toate modurile, pare a fi etichetată atât de bizar, deşi existenţa ei în lume presupune şi efort, şi mister. Fie că este vorba de natură, de cultura umană sau de atitudine, frumuseţea cuprinde migală, răbdare şi mister. O petală de floare pare a găsi proporţia ideală între formă şi culoare, postură, ritm, îmbinări de sugestii şi eficienţă. La fel şi un vers bine scris, o pagină de proză, un cântec sau un peisaj. parcă s-au adunat mii de ingineri, de arhiotecti li designeri, de artişti, pentru a o crea. Dar totul râmâne ascuns, tainic, noi nu vedem decât rezultatul care doar se arata , sfios. 

Cu toate acestea, azi, frumuseţii i se spune adesea banalitate, dulcegărie, aspect neimportant. Dintre milioanele de reprezentări avem tendinţa să alegem straniul, bizarul, durerosul, tăişul, agresivitatea, deşi, niciunul din aceste aspecte nu presupun muncă, răbdare, bun simţ sau profunzime. Este adevărat că la celalat pol, a fi de o facilă frumuseţe ar însemna mai degrabă o foame de reputaţie răsplîtită promt, dar efemer. 

Frumuseţea care uimeşte are în ea o simplitate dezarmantă, fiind totuşi rodul unei selectari atente, avizate, experimentate sau cel puţin o sinceritate totală, prea puţin exersată azi, într-o lume a strategiilor de tot felul. Totuşi, nu pot să nu observ efectul spontan, total şi vindecător al frumuseţii în viaţa noastră. Fie că este vorba de prezenţa unui om frumos, fie că ar fi vorba despre o floare, un peisaj sau o opera de arta, ceea ce incorporează frumuseţe inspiră, motivează, energizează, pune aripi sufletului obosit. 

Medicul fără arginţi este frumuseţea, iar pentru a o descoperi pe cea autentică este suficient să ne ascultăm reacţiile emoţionale prompte ce succed apariţia frumuseţii.

 

Cartea roşie

Nu Rata!

Editura TREI a reeditat celebrul volum – CARTEA ROȘIE (The Red Book) de C. G. Jung, disponibil deja în librării. Despre miza cărții, antropologul Lavina Bârlogeanu a scris pe larg în Observatorul cultural. Iată un fragment din amplul articol:

Brosura110x165xxxx img 645Pentru a-şi lămuri marea frămîntare, Jung coboară adînc în hăţişul inconştientului, se confruntă cu propriul Infern, intră în haosul unui suflet tulburat şi indecis, îşi explorează dezorientările şi caută aici, în adîncul din el, un sens al propriei vieţi. În acelaşi timp însă, el coboară departe, în istorie, pînă la culturile antice, se orientează apoi spre spații îndepărtate, India și Extremul Orient, se interesează de gnostici – autori ai unei mistici a Sinelui – și de gnoza timpului său, redeschizînd aceste filoane de gîndire, cu o imensă vigoare, prin autobiografia spirituală, intitulată Cartea Roşie. Acest impresionant document cultural descrie experiența cu caracter mistic a autorului său, relația lui absolut personală cu planul divin, cu figura christică, cu Dumnezeul său personal și cu diverse alte zeități, cu diavolul etc., toate aceste întîlniri fiind semnul anumitor stadii ale împlinirii. Avem în fața ochilor episoade ale unei vieți, mai precis, ale unei vieți în profundă criză, ce construiesc „mitul personal“ al autorului Cărții Roșii, al peregrinului care o ia pe calea Sinelui.

Ce află Jung parcurgînd această cale? Ce ghizi spirituali îl însoţesc în marea călătorie? Care este chemarea lui Jung şi marea operă pe care trebuie s-o înfăptuiască? Care este secretul lui Dumnezeu? Cine sînt apropiaţii care-i împărtăşesc tulburările şi care-l însoţesc pe drumul Sinelui? Toate acestea sînt cîteva întrebări la care răspunde impresionantul document cultural „iluminat“ (după expresia mai multor exegeți) care este Cartea Roșie.
   

Măştile singurătăţii

O poezie pe zi

cami291Când Greta Garbo a fost întrebată de ce 
purta pălării cât roata carului şi ochelari 
de soare în mijlocul nopţii
a răspuns că se ascunde astfel 
de fani.
Toată lumea a înţeles că doreşte să nu fie remarcată,
despre camuflaj - nici un cuvânt.
Copy/paste

Când misoginul de Gore îşi insinuează dispreţul
nu instigă în gura mare 
doar îşi etalează colecţiile de talente,
haina, zâmbetul, nobleţea, 
în aplauzele tâmpe ale subalternelor.
Despre singurătate, nici un cuvânt. 
Copy/paste

Dacă Maria era iubită, nu mai chicotea obedient,

   

Dugheni politice

Editorial

nicolae boaru biblioteca

De Nicu Boaru

Știți că mă tentează, ca titlu pentru rubricuța mea, cu care vă năpăstuiesc hebdomadar (hm!hm!), „titula” de (Cr)editorial. Asta pentru că nu prea mint, nu vă mistific, nu încerc să vă aduc spre... , să propag, remunerat sau altfel interesat, vreo aliniere profitabilă, la care să vă ratașez. Nu mă interesează ceea ce, într-o epistolă de la Berlin, Caragiale numea „dughenile politice”. Cuvântul trimite spre „duhoare” mai mult decât spre „duh”.

Ceva înghesuit, igrasios, promiscuu. Și-aşa daţi tot timpul şi cam peste tot de pledoarii scălâmbe, de mobilizări ţipate, de emisiuni de-un partizanat sinistru sau ridicol, moderate de ţaţe şi efebi... senili (!?) care te muştruluiesc atunci când nu sar de-a dreptul la tine cu „ghiarii și dințile” (cum spunea, pe timpuri, Iosif Chișinevschi).

De data asta însă sunt în faţa unei „contradicţii din care nu putem ieşi”. Sau nu pot ieşi eu, de ce să vă implic pe dvs. Eu cu neputinţele, scăderile, neajungerile mele de înţelegere. Cum să comentezi decizia Curții Constituționale a României. E în avantajul cui? Al democraţiei? Al ţării? Al poporului care trebuie să deprindă reflexele civilizaţiei, normalităţii şi valorilor europene?

   

In memoriam Octavian Cotescu!

Teatru Film

OctavianCotescu1În noaptea de 22 spre 23 august 1985, teatrul românesc rămânea mai sărac. Un mare actor trăgea cortina peste viaţă şi carieră. Un artist care a adus alinare şi, totodată, curaj multor generaţii de spectatori, dar şi de studenţi: Octavian Cotescu.

Octavian Cotescu (n. 14 februarie 1931, Huşi - d. 22 august 1985, Bucureşti) a fost un actor român de succes, din generaţia de aur. Activitatea sa artistică cuprinde numeroase roluri interpretate în film, dar şi în teatru, mai ales la Teatrul Bulandra din Bucureşti, unde a fost coleg cu Toma Caragiu, Ştefan Bănică, Marin Moraru, Gina Patrichi, Victor Rebengiuc, Florian Pittiş, Rodica Tăpălagă, Ileana Predescu, Petrică Gheorghiu, Irina Petrescu, Ion Besoiu, Dan Nuţu. A fost, totodată, unul dintre interpreţii preferaţi ai teatrului de televiziune şi ai teatrului radiofonic. Activitatea de scenă a fost dublată şi de o carieră didactică: profesor universitar la Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti, unde a ocupat şi funcţia de rector în perioada 1981-1985. Printre cei mai buni studenţi ai lui se numără Horaţiu Mălăele, Stelian Nistor, Dan Condurache, Rosina Cambos, Maria Ploae.

   

Page 225 of 277